http://jirijunek.cz/
Ve středu 3. září Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny na svém zasedání mimo jiné projednával novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Poslanec Jiří Junek připravil k tomuto zákonu pozměňovací návrh, který by měl u cyklistů tolerovat určité množství vypitého alkoholu. Dnes je, stejně jako u řidičů motorových vozidel, tato tolerance nulová a za její porušení hrozí mnoha tisícové pokuty.
Neznamená to však, že by se na silnicích měli objevovat opilí cyklisté. Návrh totiž obsahuje horní hranici hladiny alkoholu, při níž bude možné řídit nemotorové vozidlo nebo jet na zvířeti. Tato hranice by měla být 0,5 promile a odpovídá přibližně dvěma desetistupňovým pivům. „Dvě desítky určitě nikoho neohrozí. Naopak mně přijde tristní situace, kdy jedete například s přáteli na výlet a během celodenního výletu si nemůžete dát ani jedno pivo“ říká Junek. Konec konců jedna z věcí, která přiměla poslance Junka k předložení pozměňovacího návrhu, byla situace na cyklostezkách. I zde platí v současné době nulová tolerance. „Řešíme tak absurdní situaci, kdy se budují cyklostezky jako relaxační a turistické cíle a kde logicky hledáte i občerstvení. Zároveň se pak musíte obávat drastických postihů za to, když právě zde vypijete pro zahnání žízně pivo nebo vinný střik“, míní poslanec. Asi nejznámější jsou v tomto ohledu cyklistické trasy na jižní Moravě, které lákají cyklisty na putování za vínem a z velké části jsou důležitým příjmem pro místní vinaře. „Nicméně nemusíme chodit tak daleko. Všichni dobře známe v našem regionu cyklostezku vedoucí podél Orlice z Chocně až do Letohradu. Ta je zejména v letních měsících vyhledávaným výletním místem. Sám jsem zažil tu všeobecnou paniku a úprk, když se mezi cyklisty roznesla zpráva, že na konci stezky v Chocni stojí hlídka policie a provádí kontroly. Úsměvné a zároveň nesmyslné.“, popisuje své zážitky Junek.
Určitá tolerance hladiny alkoholu v krvi při jízdě na kole je běžná v mnoha evropských zemích a nejčastěji je právě 0,5 promile. To je nicméně dáno tím, že v těchto zemích je tolerance i pro řidiče motorových vozidel. Jsou ale země, kde je tolerovaná hranice pro cyklisty vyšší. V Německu dokonce není stanovena vůbec a cyklista musí pouze prokázat zvládnutí bezpečné jízdy na svém stroji. „Byť jsme v nulové toleranci v Evropě spíše výjimkou, pochopil jsem, že její zrušení není v současné době průchozí. Pro cyklisty bychom se ale o to pokusit měli, tam její smysl opravdu postrádám.“, uzavírá Junek.
Pro svůj záměr poslanec vypracoval pětibodový argumentář, který má shrnout základní důvody, proč k této výjimce přistoupit.
Argumenty pro toleranci 0,5 promile pro řidiče nemotorových vozidel
1) Navrhovaná hranice hladiny alkoholu 0,5 promile, při níž bude možné řídit nemotorové vozidlo nebo jet na zvířeti, odpovídá přibližně dvěma desetistupňovým pivům. Při této úrovni hladiny alkoholu nedochází k výraznému ovlivnění centrálního nervového systému, byť reakční doba může u některých jedinců být mírně zpomalená. V případě řidičů nemotorových vozidel však takové případné zpomalení neohrozí ostatní účastníky silničního provozu ani samotného řidiče nemotorového vozidla.
2) Dnes se při tzv. nulové toleranci přesto většinou toleruje 0,24 promile alkoholu, ačkoliv to nevyplývá ze žádného právního předpisu. Návrh tedy v tomto nepředstavuje takovou revoluční změnu, jak by se mohlo na první pohled zdát.
3) V praxi se navrhovaná změna dotkne především cyklistů. Podle platné právní úpravy nesmí cyklista řídit jízdní kolo pod vlivem alkoholu, a to ani na vyhrazených cyklostezkách, které jsou zpravidla místní komunikací. V současné době dochází k četnému budování nových cyklostezek a rozvoji rekreační cyklistiky. V této souvislosti jsou tedy čím dál častější případy, kdy cyklista přes zákaz vypije při občerstvovací zastávce jedno nebo dvě piva, aniž by však tím byly zhoršena schopnost bezpečné jízdy na jízdním kole a aniž by tím kohokoliv ohrožoval. Přesto mu však za toto jednání hrozí sankce, která z hlediska smyslu právní úpravy není opodstatněná.
4) Ve většině zemí EU mohou cyklisté řídit jízdní kolo i s určitou hladinou alkoholu v krvi. Častou hodnotou je právě 0,5 promile, ale například v Rakousku je to až 0,8 promile. Ano, většina zemí Evropy má toleranci i pro řidiče motorových vozidel, ale jsou země, kde je tato tolerance rozdílná pro řidiče motorových vozidel a pro řidiče nemotorových vozidel (např. Německo, Maďarsko) a věc není považována za diskriminaci.
5) O rozdílném přístupu k řidičům motorových vozidel a k řidičům nemotorových vozidel hovoří i komentář k trestnému činu podle § 274 trestního zákoníku, ohrožení pod vlivem návykové látky a tento závěr je také opřen o judikaturu.
Cituji: „Ohrožení naznačené intenzity naproti tomu obecně nevyplývá z jízdy podnapilého cyklisty, jehož vozidlo bez motorické síly a v důsledku své konstrukce i malé hmotnosti nemá značnější kinetickou energii. Toto ohrožení sice může za určitých okolností vzniknout, avšak v takovém případě vyplývá jen z dané konkrétní situace, nikoli ze samotné povahy vozidla a jízdy na něm v podnapilém stavu; nebezpečnou situaci v tomto smyslu může v konkrétním případě vytvořit podnapilá osoba i jinou činností, např. tažením vozíku, přenášením břemene i závadnou chůzí.“
6) Z výše uvedeného a zejména pak z bodu 5 vyplývá, že navržený pozměňovací návrh není diskriminující. Cyklista nemůže způsobit takové ohrožení, jako motorista, proto je možné mu povolit ony dvě desítky.